Sigtelinjer

HAL har udviklet følgende seks sigtelinjer, som medlemsklubberne støtter op om, og som fører frem mod visionen:

HAL’s sigtelinjer

  1. Optimering af sikkerheden på broer, ramper og vandareal
    Der er behov for yderligere infrastruktur, udstyr, regulering, skiltning, opmærkning og tilsyn. HAL tilslutter sig Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks best practice anbefalinger. Vi vil bl.a. arbejde for at køre- og servicearealer bringes op til standard, for mere sikkerhedsudstyr og for bedre reguleret tilsyn og vedligeholdelse.

  2. Optimering af miljøhåndteringen
    Der er påtrængende udfordringer med affaldshåndtering, toiletadgang, servicearealer, miljøstationer, kloakering og renhold. Miljøet er under belastning, og brugere, naboer, gæstesejlere og besøgende får ikke den service og oplevelse, de fortjener. Dette skal adresseres systematisk, så Lystbådehavnen og dens arbejdsområder bringes op til som minimum at møde gældende krav til gavn for de mange hundredetusinder besøgende årligt.

  3. Optimering af havnens struktur
    Trafik, parkering og aktiviteter på havnen, såvel til vands som på land, skal struktureres, så alle brugere og besøgende føler sig sikre og velkomne. Heri indgår inkluderende håndtering af alle havnens besøgende, så uro og usikkerhed undgås.

  4. Optimering af havnens økonomi
    Havnen er i gang med at indhente et vedligeholdelsesmæssigt efterslæb, men har derved opbygget en uholdbar gæld delvis finansieret med dyre lån. Dette bremser nødvendige investeringer og udvikling. Også havnens budgetstruktur giver problemer, idet havnens betydelige sekundære udgifter til bl.a. legepladser, offentlige toiletter, renovation, kloakering, asfaltering, skiltning og belysning primært er pålagt havnens omkring 600 bådejere. Dette bidrager til underinvesteringen i sikkerhed, miljø og udvikling samt til gældssætningen. Her er behov for en løsning.

  5. Optimering af drift og investering
    Siden Aarhus Kommunes overtagelse af havnen i 2007, har det været en politisk hensigtserklæring, at driften af havnen med tiden skal overdrages fra at være en kommunal opgave til eksempelvis at blive brugernes ansvar i rammen af en havneforening. Nu hvor HAL er modnet, lægges skinnerne til brugernes overtagelse af driften. Forudsætningen er, at økonomien udredes, og at erfaringerne fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmark indtænkes, så en holdbar organisations- og driftsmodel kan etableres.

  6. Styrkelse af havnelivet
    Det helt særlige ved Aarhus Lystbådehavn er mangfoldigheden af vidt forskelige aktiviteter, erhverv, foreninger, klubber, internationale stævner og (vid)underlige fartøjer og byggestile plus nye naboer og besøgende. Alt dette giver os en levende havn og et af Aarhus mest attraktive og aktive bymiljøer. Vi må ikke regulere, frisere eller kommercialisere dette ihjel!